Hej och välkommen till min kursblogg! Här skriver jag fortlöpande om vad som händer på kursen "IKT och lärande i grundskolan 1-9" vid Uppsala universitet under läsåret 2010-2011. Kursen ges genom lärarlyftet på distans med gemensamma träffar varannan vecka i Uppsala. Lämna gärna kommentarer på mina inlägg.

Mikael Pihlström

2010-11-03

Uppgift: Ungas medievanor

I våras läste jag en distanskurs där vi gjorde en liknande uppgift. Därför tänkte jag att det vore intressant att "damma av" resultatet i undersökningen som jag då gjorde mot elever i åldrarna 10-11 år, för att försöka jämföra med pedagogernas medievanor på nätet.

I följande stycke har jag klistrat in vårens redovisade uppgift. Den är hämtad direkt från min dåvarande blogg för kursen "Kommunicera via datorn" lördagen den 17:e april 2010:

----------------------------------------------------------------------------------------------->

Inventering av vad elever/unga gör på nätet

Jag har intervjuat ett antal elever som alla är 10 eller 11 år gamla. Av de intervjuade eleverna så var hälften pojkar och hälften flickor. Intervjuerna genomfördes enskilt och under skoltid. Eleverna som intervjuats är inte mina egna elever. Nedan följer ett urval av frågorna och dess svar är uppdelat i pojkarnas svar och flickornas svar:

Hur ofta använder du internet?
Pojkar: Varje dag.
Flickor: Flera gånger i veckan.

Vilka sidor använder du oftast på internet?
(Populäraste sidan angiven först.)
Pojkar: Youtube, Bilddagboken, Facebook
Flickor: Bilddagboken, Picnik, Facebook, Messenger
För pojkarna var Youtube klart populärast där dom lyssnade mest på musik.
För flickorna var Bilddagboken klart populärast där de gillade att lägga ut bilder och kommentera kompisarnas bilder.

Har du varit med om att du eller någon kompis har blivit kränkt eller mobbad på dessa sidor?
Pojkar: Nej!
Flickor: Nej, tror inte det.

Hur använder du internet i skolan?
Pojkar: Letar fakta och bilder till arbeten med hjälp av Wikipedia och Google. Youtube används även ibland för att lyssna på musik samtidigt som arbeten skrivs på datorn.
Flickor: Letar fakta och bilder till arbeten med hjälp av Google.

----------------------------------------------------------------------------------------------->


För att kunna jämföra elevernas resultat mot lärarna så har jag mejlat ut en enkät till samtliga pedagoger på den skola där eleverna gick som deltog i våras. Enkäten har jag skapat i Google Documents. Det verkar vara ett jättebra verktyg. I enkäten finns samma frågor som i vårens intervjuer med eleverna. Till skillnad mot eleverna så har jag inte delat upp svaren efter kön. Ungefär hälften av pedagogerna svarade på enkäten så resultatet får vi ta med en nypa salt. Nedan följer pedagogernas svar:

Hur ofta använder du internet?
83% varje dag.
17% flera gånger per vecka.

Vilka sidor använder du oftast på internet?
(Populäraste sidan angiven först.)
Facebook, Youtube, Messenger och Google.

Har du varit med om att du eller någon annan har blivit kränkt eller mobbad på dessa sidor?
Nej!

Hur använder du internet i skolan?
Eleverna får söka fakta och information med hjälp av Google.
Visar filmer för klassen med Youtube.
Använder lektionstips på lektion.se.
Använder Kunskapsstjärnan.

Resultatet har jag valt att redovisa i en berättelse i Photo Story. Om du vill kan du titta på resultatet här:

4 kommentarer:

  1. Hej!
    Spännande att se jämförelsen. Tycker det är intressant när man kan fundera på hur Internet används på ett helt annat sätt i skolan än på fritiden. Finns det något vi kan lära av elevernas fritidsanvändning som skulle underlätta skolarbetet?
    Bra jobbat!

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Bra presentation i Photostory! Jag har fortfarande inte lyckats få programmet att fungera i Windows7. Har du något bra tips hur du gjorde?
    /Andreas

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Jag har inte provat Photo Story i Windows 7. Har kört det i Vista och det fungerar bra.

    SvaraRadera
  4. Ja, med tanke på resultatet i min enkla lilla undersökning så måste vi lärare börja använda olika sociala medier i större omfattning i vår undervisning. Det finns hur mycket som helst att göra med sociala medier, det är antagligen bara fantasin och till viss del okunnighet bland oss lärare om hur det fungerar.

    Eleverna ligger långt före de flesta av oss lärare när det gäller datoranvändandet, däribland användandet av olika sociala medier.

    SvaraRadera