Hej och välkommen till min kursblogg! Här skriver jag fortlöpande om vad som händer på kursen "IKT och lärande i grundskolan 1-9" vid Uppsala universitet under läsåret 2010-2011. Kursen ges genom lärarlyftet på distans med gemensamma träffar varannan vecka i Uppsala. Lämna gärna kommentarer på mina inlägg.

Mikael Pihlström

2010-12-16

Bilden av min verksamhet: "Mitt uppdrag som IT-samordnare"

Under detta läsår studerar jag 50%, jobbar med projekt 10% och arbetar som IT-samordnare 40%. Jag har med andra ord inte så mycket kontakt med eleverna ute i verksamheterna. Därför valde jag i denna uppgift att ta en titt på mitt uppdrag som IT-samordnare. Kanske inte så intressant för er andra, men desto viktigare för mig om jag ska orka hålla huvudet ovanför vattenytan. Jag har länge varit medveten om att jag gör så många olika saker som egentligen inte finns med i beskrivningen av mitt uppdrag. Det kan vara att exempelvis hjälpa kollegor med lösenord till elever, eller att fixa en skrivare som inte fungerar.

Jag valde att göra en film med hjälp av en vanlig digitalkamera och programmet Moviemaker. Den blev längre än jag hade räknat med, nästan 11 minuter. Jag var lite fundersam hur bra kvalitet det skulle bli på filmen eftersom jag använde en vanlig digitalkamera, men det visade sig att kvalitén blev rätt så bra. I filmen får tittarna följa mig på arbetet en dag, från bilfärden hemifrån på morgonen till färden hem på kvällen. Förutom det vanliga arbetet så får tittarna följa med till skolkontoret och träffa skolchefen för att reda ut vad mitt uppdrag egentligen består. Tack skolchefen!

För att kunna koncentrera mig på mitt uppdrag som IT-samordnare måste jag bevisligen genomföra vissa åtgärder för att minska på allt det där andra som jag gör om dagarna. Mina kloka kollegor på lärarlyftet kom naturligtvis med en del förslag till åtgärder.
Det första jag kan ta tag i är att ringa in dels vad som kan minskas med hjälp av instruktionsfilmer och en plats för "vanligt förekommande frågor", och dels vad som kan minskas genom att utbilda IT-piloterna. När det gäller filmer och vanliga frågor så låter det tilltalande med någon typ av resurssida.
Sen gäller det faktiskt att låta bli att hjälpa till om det finns andra vägar att lösa problemen. Därför är det bara att säga: "Skärpning Micke"! :-)

Till sist: filmen är inte med här ute på nätet, med hänsyn till berördas önskelmål. Den finns dock fortfarande att beskåda på ett USB någonstans i Sverige.

1 kommentar:

  1. När blir en resurs en resurs? Att bygga upp en resurs som är skräddarsydd för er verksamhet, som bygger på de IT-problem som personal och elever har. Med stöd av resursen i ryggen förflyttas ansvaret ut på de som behöver hjälp att aktivt söka svaren.

    Bra jobb
    /Måns

    SvaraRadera