Hej och välkommen till min kursblogg! Här skriver jag fortlöpande om vad som händer på kursen "IKT och lärande i grundskolan 1-9" vid Uppsala universitet under läsåret 2010-2011. Kursen ges genom lärarlyftet på distans med gemensamma träffar varannan vecka i Uppsala. Lämna gärna kommentarer på mina inlägg.

Mikael Pihlström

2011-01-22

PIM

Nu har vi kört igång med PIM i min kommun! När vi är klar med all personal så har det förflutit 4 terminer om allt går enligt planerna. Vi utbildar en grupp per termin, och målet är att deltagarna ska nå till nivå 3. Därefter får de som vill fortsätta med resterande nivåer.

Vi har hjälp av 3 examinatorer som kommer utifrån vid vissa träffar. Själv är jag den som håller i handledningsträffar för de som vill och känner att de behöver hjälp på traven mellan träffarna med examinatorerna.

Många pedagoger har höga förväntningar men det finns naturligtvis även de som bara tycker det är jobbigt! Det ska verkligen bli intressant att se hur resultatet blir för oss i vår kommun.

Är det någon som har erfarenheter, tips eller idéer så mottages dom tacksamt.

3 kommentarer:

  1. Hej!
    jag har precis gjort samma sak på min skola. Jag körde igång och registrerade ca 30 lärare vid samma tillfälle... det är nog inte att rekommendera - PIM-sidan fick lite hicka när det blev så hög belastning - men till slut var alla inne! Det känns jättekul att få vara med om denna kompetensutvecklingssatsning tycker jag. Jag ska ha två grupper på två andra skolor i kommunen också, men dessa har jag inte kört igång ännu... får se om det blir annorlunda när man inte känner alla. Vi kanske får anledning att utbyta erfarenheter framöver :-)

    SvaraRadera
  2. Va bra med ett "PIM-bollplank"!

    Pimtest-sidan tyckte det blev lite jobbigt hos också och då hade vi bara 25 st som skulle registreras.

    SvaraRadera
  3. Hej Mikael
    Din roll kommer att bli viktig under och efter pågående arbete med PIM. En av delarna som man inte riktigt kommer åt med PIM är de pedagogiska metodsamtal som krävs för att få alla att bli trygg i att integrera IT i sin pedagogiska verksamhet. En sak är att lära sig klippa film – en annan att få metoder för hur man genomför och examinerar ett (exempelvis) filmprojekt med en dator och 26 elever.

    Bra jobb!
    /Måns

    SvaraRadera